Als je een boot hebt, weet je als geen ander dat het onderhouden van een boot niet iets is wat je even op het allerlaatste moment moet doen maar is het een proces waar je als het goed is, tijd aan moet besteden. Natuurlijk is er een verschil tussen een houten sloep of een polyesterboot maar er zijn toch wat zaken die regelmatig de aandacht nodig hebben. Daarmee zorg je ervoor dat je boot er goed uitziet maar ook dat de invloeden van buitenaf minder schade aan je boot aanbrengen. Het is algemeen bekend dat een klein plekje met roest, als het niet goed behandeld wordt, uit kan groeien tot een steeds groter wordende plek. In deze blog komen een aantal tips naar voren die het onderhouden van jouw boot makkelijker maken.
Onderzoek
Om te beginnen is het goed om regelmatig je boot te inspecteren. Waar zitten plekken die misschien wat minder goed in de verf zitten, waar zijn er zwakke plekken die misschien wel bijgewerkt moeten worden. Door regelmatig je boot te onderzoeken, zie je de veranderingen vanzelf ontstaan en weet je precies aan welke plekken je aandacht moet geven. Als je boot prima in de lak zit dan is het onzin om dit te doen, maar merk je op dat de laag wat dunner wordt en de lak minder goed dekt dan is het wel zinvol om dit mee te nemen in je planning en te kijken wanneer je dit het beste kan doen.
Schilderen
Een boot ligt voor het overgrote deel in het water. Of het nu om een kleine plezierjacht, sloep of een rubberboot gaat. Het schilderen van een boot is vooral van toepassing bij een materiaal wat je extra wil beschermen tegen het feit dat het in aanraking komt met veel water. Denk hierbij aan hout en metaal. Veel kleinere boten zijn tegenwoordig gemaakt van polyester waardoor dit minder belangrijk lijkt maar ook deze boten moet je regelmatig bewerken om de kwaliteit te waarborgen. Hiervoor kan je een wax gebruiken die de levensduur van het polyester verlengd.
Tuigage
Op veel boten is touw aanwezig, denk aan het touw wat je gebruikt om de boot vast te leggen maar denk ook aan de tuigage rond een mast. Het is absoluut belangrijk dat hier regelmatig naar gekeken wordt. Door de invloeden van het weer is dit ook onderhevig aan slijtage die soms niet zichtbaar is aan de buitenkant. Maar niets is vervelender dan tijdens een zeiltocht of als je wil aanmeren tot de ontdekking te komen dat je slijtage aan de tuigage veel groter was dan je in eerste instantie had verwacht. Denk ook aan de metalen onderdelen waar je een touw aan vastmaakt. Controleert dit minstens één keer per maand of per zes weken.
Motorisch onderhoud
Naast de buitenkant van je boot is het goed om ook de motor regelmatig te onderhouden of te laten onderhouden. Zeker aan het begin van het vaarseizoen is het goed om te kijken of alle onderdelen nog goed zijn. Om de bougies te vervangen of bij te stellen, om de motor aan een goede inspectie te onderwerpen. Hierbij geldt dat onderhoud op de geplande tijden altijd beter is dan te wachten op het moment dat er zich een probleem aandient. Wat bij een buitenboordmotor scheelt in het onderhoud is het gebruik van een goede hoes. Hiermee wordt de levensduur van je motor aanzienlijk verlengd.
Schoonmaken
Wat ook bij het onderhoud van een boot hoort is het regelmatig schoonmaken van de boot. Hoe goed je ook een inspectie aan je boot kan uitvoeren, hoe grondig je ook kan kijken naar je boot, onder een vuile plek kan je niets zien. Wat belangrijk hierbij is dat het schoonmaken ook met een bepaalde zorgvuldigheid moet gebeuren. Veel agressieve middelen die je kan gebruiken om schoon te maken, zijn nadelig voor je boot zelf. Wees je ervan bewust dat ook een harde borstel of een hogedrukreiniger zichtbare maar ook onzichtbare schade kan aanbrengen aan je boot waar je op een later moment last van kan hebben en wat zelfs tot een reparatie kan leiden. De beste en veiligste manier om te schoonmaken is, een niet krassende spons te nemen en hiermee het zeil af te nemen. Belangrijk om hier lauw water te gebruiken zonder schoonmaakmiddelen.
Inventaris
Hoewel je kan discussiëren of de inventaris wel onderdeel van het onderhoud moet zijn, is het wel goed om dit hier te benoemen. Als je een probleem tegenkomt dan zit je vaak midden op het water. Of het nu gaat om een stuk tuigage wat is losgekomen of een hapering in je motor, het vervelende is dat je op dat moment niet aan de wal ligt. Daarom is het goed om regelmatig te controleren en als het nodig is het ook aan te vullen met allerlei zaken die je eventueel nodig zou kunnen hebben. Er zijn voldoende lijstjes te vinden waarin dit precies benoemd is. Wat wel handig is hierbij is om je gereedschap, extra bouten en moeren en de andere onderdelen zoveel mogelijk op één plek te bewaren. Hiermee voorkom je een hoop zoekwerk en is het controleren of alles nog aanwezig is, sneller klaar.
Papieren
Wat vaak vergeten wordt, is het controleren van de papieren. Kijk dit regelmatig na of het gaat om je vaarbewijs, je verzekeringsbewijs of alle andere papieren die noodzakelijk zijn. Vaak is een korte controle hiervan voldoende maar ook hier geldt dat als je op het water zit, het lastig is om de ontbrekende papieren te gaan halen.
Tot slot
Het onderhoud van een boot is vaak een klus die je wil uitstellen. Zeker als je midden in een vaarseizoen zit. Je wilt dan op het water zijn en niet bezig zijn met allerlei zaken die tijd vragen. Het lijkt aannemelijk om deze houding te hebben maar uiteindelijk is onderhoud altijd nodig. Op het moment dat de boot niet in gebruik is, is het handig om een boothoes of een bootzeil over de boot te plaatsen. Zo heb je geen last van de weersinvloeden die, zeker in ons onstuimige landje, een grote invloed kunnen hebben op het welzijn en dus de onderhoud van je boot.