Als het gaat om het onderhouden van een boot, denk je al snel aan de boot zelf. Hoe is de kwaliteit van de romp, moet ik mijn boot nog verven of op een andere manier behandelen? Hoe is de kwaliteit van mijn bootzeil? Allemaal vragen die goed zijn om te stellen en naar te kijken als je lang wil genieten van je boot en waar je ook aandacht aan moet besteden.
Maar het onderdeel wat vaak vergeten wordt of wat minder aandacht krijgt is de buitenboordmotor. Veel booteigenaren hebben het idee dat als de motor het doet, het goed is. Maar schijn bedriegt op dit gebied. In dit artikel lichten we een aantal zaken toe waardoor de levensduur van je buitenboordmotor aanzienlijk verlengt kan worden
Wat is een buitenboordmotor?
Een buitenboord motor is zoals de naam al aangeeft een motor die buiten je boot, aan de achterkant van je boot, hangt. Hoewel er ook hier een opkomst is van elektrische motoren zijn de meeste buitenboordmotoren benzinemotoren. Het tweede kenmerk is dat deze motor, zeker bij kleinere boten, vaak gebruikt wordt als roer. De motor zelf bestaat eigenlijk uit twee onderdelen. De motor zelf, waar de benzine zorgt voor een aandrijving en de propeller. Deze hangt in het water en wordt aangedreven door de motor en zorgt ervoor dat de boot vooruit of achteruit beweegt.
Schoonmaken van de motor
Zowel de buitenboordmotor als de propeller kunnen door het gebruik, maar ook als je boot stilligt, vies worden. Denk bij de motor aan kleine blaadjes van bomen of andere rommel die in je motor of tegen je motor aan kan komen te zitten. Denk bij je propeller aan het wier of de waterplanten die je ongemerkt mee kan nemen als aan het varen bent.
Het is daarom verstandig om na elke vaartocht te controleren of je geen last hebt van vuil aan de buitenkant van je motor of propeller. Het wordt zelfs aangeraden als de periode tussen twee vaartochten meer dan vier weken is, bij het vertrek nogmaals te controleren op vuil.
Motorisch onderhoud
Wat belangrijk is bij het onderhoud van je buitenboordmotor is de motor zelf. Net zoals je regelmatig je auto wegbrengt voor een beurt waarbij men kijkt of de onderdelen vervangen moeten worden, is het ook verstandig om dit te doen met je buitenboordmotor.
Laat daarom één keer per jaar je motor door een specialist nakijken. Ten eerste verbeter je daarmee het vermogen van je motor en ten tweede verleng je door goed onderhoud de levensduur van je motor waardoor deze langer meegaat. De aanschaf van een nieuwe motor is vaak duurder dan de kosten van het onderhouden en laten nakijken van de motor zelf.
Zout of brak water
In Nederland kennen we veel wateren die zoet en zout zijn. De scheiding is al snel dat de zee zout is en de rest voor een groot gedeelte zoet. Er is echter door de deltawerken ook veel water wat eigenlijk zoet was maar door de werking van de sluizen en de gemalen nu brak geworden is. Hoewel niet exact is vast te stellen wanneer water brak is, kan je eigenlijk voor het gemak zeggen dat dit water tussen zoet en zout inzit. In ieder geval is zout en brak water een extra belasting voor je motor en propeller.
Zorg daarom dat je als je in dit water bent geweest je de motor in zijn totaliteit afspoelt met zoet water. Zout of brak water heeft namelijk de vervelende eigenschap dat het zout zich kan hechten aan de metalen delen en kan gaan oxideren. Door regelmatig af te spoelen met zoet water voorkom je deze problemen.
Koeling van de buitenboordmotor
Een motor die benzine verbrandt, heeft tot gevolg dat deze warm wordt Dit is niet erg, omdat het vaarwater de buitenboordmotor automatisch koelt. Hiermee is de koeling een stuk eenvoudiger geworden omdat de koeling aanwezig is. De straal water die je buitenboordmotor verlaat is dan ook water wat gebruikt is om de motor te koelen.
In een normale situatie is dit een krachtige straal. Mocht de straal minder krachtig zijn dan is het aannemelijk dat de invoer voor het koelwater verstopt is. Het is dan raadzaam om dit goed te controleren want als je motor te warm wordt, kan dit schade toebrengen.
Beschermen van je buitenboordmotor
Invloeden van buitenaf kunnen voor een buitenboordmotor nadelige gevolgen hebben. Of het nu om zout water of ander vuil gaat, of het nu om goedkope olie gaat die minder geschikt is, iedereen kan bedenken dat goed onderhoud en goede verzorging de levensduur van je buitenboordmotor verlengt. Daarnaast is ook het onderhoud buiten het vaarseizoen belangrijk. Een van de zaken die daarbij handig kan zijn is de aanschaf van een buitenboormotorhoes.
Deze hoes die je over de motor heen doet, zorgt ervoor dat invloeden van buitenaf zoals het weer maar ook bladeren die in je motor kunnen waaien, tot een minimum beperkt worden. Door te investeren in een buitenboordmotorhoes is het mogelijk om de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden, en ook wordt de levensduur van de motor verlengt.
Conclusie
Zoals je uit het bovenstaande kunt opmaken, zijn er verschillende zaken die moeten worden opgevolgd bij een buitenboordmotor voor boten. Dit geldt vooral als je ervoor wilt zorgen dat hij nog vele seizoenen efficiënt blijft werken. Goed voor jouw motor zorgen lijkt in het begin misschien veel werk, maar als je alles eenmaal in orde hebt, is het eenvoudiger dan je denkt. Volg gewoon de bovenstaande stappen en je zult in goede vorm zijn. En als je het eenmaal onder de knie hebt, zal jouw bootmotor seizoen na seizoen probleemloos blijven draaien.